Jugar és la millor manera d’aprendre

Fa temps que tenia pendent d’obtenir la titulació del nivell C2 de català, atès que dóna puntuació en els concursos d’oposicions internes de la meva feina. Fa quatre anys vaig fer el curs del mateix nivell a la Universitat Autònoma de Barcelona.  Les classes van ser semipresencials i la metodologia era completament diferent.  Calia memoritzar tot el temari.  Es tractava de vomitar tota la informació que havies après en un full de paper. Això és el que ens han ensenyat des  que anem a l’escola i potser ens va servir en un primer moment a tenir una base de coneixements sòlids. Però us recordeu d’aquesta informació que vau memoritzar? Quant de temps vau trigar d’ oblida-la? Actualment sóc alumne del nivell  C2 de català del Consorci per la Normalització Lingüística, a Castelldefels, i m’agradaria explicar-vos la meva experiència durant el curs que vam iniciar el mes d’octubre de 2014.

D’entrada, els alumnes del curs ens va sorprendre molt la metodologia de treball que duia a terme el nostre professor Jaume. Es tractava d’assolir reptes que ens proposaven i que segons el professor eren “els veïns” els encarregats d’inventar-se aquests reptes. En Jaume va dipositar en nosaltres tota la seva confiança, la forma d’ensenyar era completament autodidàctica i es basava en la interacció amb la resta de companys, per tal d’arribar a una conclusió general. Arran d’això, entre tots ens ajudàvem a  establir un esquema general  per acabar l’exercici de manera individual i amb èxit.  Cal destacar que el primer gran repte va ser la construcció d’un símbol del grup, però per què volíem un símbol del grup? Què havia de significar? Entre tots vam construir un arbre amb material que cadascú va portar de casa seva. A l’interior de cada fulla de l’arbre hi vam col·locar una tira de paper que contenia una frase que en Jaume ens va donar a cadascú de nosaltres. Recordo que a la meva tira de paper posava: No vaig treballar mai a la meva vida, tot va ser diversió. Doncs bé, si feu la interpretació d’aquesta frase podreu veure en què consisteix aquesta nova forma de aprenentatge i  que en Jaume ens ha mostrat durant tot el curs.

símbol   grup

D’una banda, cada dia assignàvem a tres persones per fer un resum dels exercicis que  havíem fet a classe, les fotografies de les activitats i per  escollir  una cançó que tingués relació amb la sessió. Enviàvem tot això a en Jaume per tal que ho publiqués al blog del Servei. Aquest sistema va constituir una eina de consulta per als alumnes que no podien assistir aquell dia a classe i ens va facilitar l’estudi del material didàctic. D’altra banda,  ens cridava molt l’atenció que la distribució de la classe mai acabava tal i com havíem començat. Cada dia es formaven nous grups per debatre o realitzar les activitats que ens encomanava el professor. D’aquesta forma manteníem el contacte amb tots els alumnes del curs, fet que va ajudar a crear un bon ambient de treball i cohesió grupal. Cal destacar que en Jaume ens feia  cercar informació referent a propostes que fèiem a classe i posteriorment cadascú plantejava la seva aportació exposant l’opinió. D’aquesta  manera el professor ens va mantenir atents, participatius i sobretot ens vam divertir molt.

aula 1 aula 2

En resum, els dies i les hores de classe passaven cada cop més ràpid. Les unitats finalitzaven i en començàvem de noves i sense adonar-nos  memoritzàvem i interiotzàvem els coneixements que ens facilitaven a classe.  A cada unitat els veïns ens proposaven un nou repte: un article d’opinió sobre l’article de Civilització tòxica; una argumentació sobre el documental de Ciutat Morta; un parlament breu a classe; la realització d’un falca publicitària;una entrada en un blog sobre viatges, moda o decoració i una ressenya sobre l’obra de teatre Els veïns de dalt. Encara que en Jaume mai no ens va explicar qui eren els veïns i va deixar que cadascú s’imaginés el que volgués, tot i això  sabíem que eren els professors del centre els quals  fixaven els objectius del curs. Per tant, va resultar una forma nova i divertida d’enviar deures als alumnes. Només he de dir-vos que ha estat un plaer jugar amb vosaltres!

 

4 pensaments sobre “Jugar és la millor manera d’aprendre

  1. La veritat és que després de llegir aquest text, he vist que hi ha altres formes d’ensenyar i
    d’aprendre, i no tothom les sap fer servir.

    A tots, o a gairebé tots, ens han ensenyat a estudiar pel mètode tradicional, plasmant tota aquella informació que has rebut en un paper, i a més a més, fer-ho de forma correcta, però veig que amb el Jaume les classes són diferents.

    Et manté atén a l’actualitat, et fa participar, fomenta la relació grupal i l’esforç de tothom, i tot això, amb dos objectius ben clars: APRENDRE i com no, fer-ho de forma divertida i diferent.

    Estic segur que aquest curs no serà gens semblant a qualsevol altre que hagi fet fins ara !!!

    Liked by 2 people

  2. L’escrit al blog per Sergibcn1981 és una bona eina d’informació que a estudiants novells en el nivell C2, com és el meu cas, ens ajuda a entendre la metodologia “ innovadora” que Jaume planteja i que durem a terme al llarg del curs per tal d’assolir els continguts establerts en el nivell.

    El blog ha estat una font d’àlibi donat que m’esperava que féssim classes avorrides on el professor seria el centre de l’ensenyança i els alumnes les peces que ho memoritzen i més tard ho vomiten a l’examen.

    Actualment em sento molt motivada i amb ganes de realitzar les diverses activitats que el professor Jaume proposa donat que “ JUGAR ÉS LA MILLOR MANERA D’APRENDRE” i jo també vull provar-ho.

    Estic impacient per veure l’evolució del curs!

    Gràcies Sergi pel teu escrit ja que ha resolt molts dels meus dubtes.

    Lorena

    Liked by 1 person

  3. Vaig arribar al curs per obtenir el nivell D de català expectant. No sabia què faríem, però pensava que no seria gaire divertit, la veritat.
    Després de llegir aquest text, el meu estat d’ànim va canviar, vaig pensar que estava equivocada en totes les suposicions que havia fet.
    Pel que aquí s’explica el curs serà de tot menys avorrit i sembla que aprendrem d’una manera dinàmica i divertida.
    La lectura d’aquest text va despertar la meva motivació, i ara tinc ganes d’arribar a classe i veure què farem i sobretot com ho farem.

    Liked by 1 person

  4. Les meves perspectives abans de començar el curs de català eren difícils d’assumir. Amb això vull dir que em plantejava el seu assoliment amb una metodologia mecànica, tradicional i rutinària, però en finalitzar la primera classe amb en Jaume vaig comprovar que el que se’m plantejava en aquell any seria tota una descoberta per a mi. És a dir, aprendre per mitjà d’un mètode lúdic no formava part de les meves experiències, doncs durant els anys que vaig cursar la carrera universitària van ser escassos els docents que van impartir les seves sessions optant per un mètode innovador com aquest.
    Després d’haver llegit l’entrada d’en Sergi m’he adonat que també es pot aprendre jugant; que hi ha moltes maneres de provocar ensenyament i a la mateixa vegada aprenentatge; que l’aprenentatge ha de ser un feedback entre el mestre i l’alumne i el més important, que l’aprenentatge tingui funcionalitat per poder descontextualitzar en altres àmbits. Aquesta és l’essència d’ensenyar i de rebre respostes significatives que donin aliment a un arbre que s’ha de regar dia rere dia perquè pugui donar el seu fruit.
    El treball en grup m’agrada i considero que és important per tal d’intercanviar opinions i idees, i d’aprendre dels altres ja que mai deixem d’aprendre.
    Cada dia que arribo a l’aula em plantejo què farem i de quina manera. Per aquest motiu ja estic pensant quina serà la pròxima activitat que en Jaume ens farà gaudir a les sessions posteriors.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s