UN DEBAT INTERMINABLE: QUINA ÉS LA MILLOR JORNADA ESCOLAR ?

reloj

Són molts els canvis que tenen lloc a la societat actual: la nova situació del mercat laboral, la diversitat d’horaris, la incorporació de la dona a la feina fora de casa… Tot això fa necessària una adaptació de la comunitat educativa. A més a més, l’escola ha d’oferir una formació integral, que no acaba amb l’horari acadèmic, sinó que ha de continuar-se en horari extraescolar amb activitats que contribueixin a completar la dita formació. Així, doncs, el centre ha de convertir-se en l’element que dinamitzi l’educació i que atengui totes les demandes educatives de la comunitat.

Per això, passo a enumerar alguns dels avantatges que crec que aportaria la jornada contínua a les escoles de primària de la nostra població.

Principalment, millora el rendiment intel·lectual dels alumnes ja que és més gran durant la jornada del matí. A més a més, permet tenir més temps lliure perquè els nens puguin gaudir d´estones d´oci, extraescolars, personals,… Així mateix, facilita la conciliació familiar i laboral, la possibilitat de dinar amb els pares i germans, organitzar lliurament activitats al llarg de la tarda després d´un període de descans, sense presses. Amb la jornada contínua s’evita la interrupció i pèrdua de temps de dues hores i mitja d’espera per reprendre les classes. També tindrien més temps per compaginar les extraescolars amb els deures de l’escola.

A més a més, té avantatges en relació a les famílies, per exemple, els alumnes que no es queden al menjador escolar redueixen a la meitat els seus desplaçaments. Després, els nens que es queden al menjador no els afecta perquè l’hora de sortida segueix sent la mateixa.

Finalment, els avantatges en relació als mestres i a l´escola, crec convenient que sigui l’equip educatiu el que proposi quines millores organitzatives podria aportar la jornada contínua a cada centre. S’ha d’aclarir que el canvi de jornada no implica la reducció de jornada laboral en el professorat.

De l´altra banda, la jornada contínua també comporta una sèrie de desavantatges.

 Augmenta el cansament. A més a més alguns alumnes que no tenen als pares a casa a les tardes estan més desorganitzats. I després, poden desaparèixer alguns serveis complementaris.

Per tant, podem analitzar molts dels avantatges que suposa la implantació de la jornada contínua als centres escolars i, per això, cal replantejar-se el model d’horari escolar de les escoles que encara avui tenen una jornada partida.

Com molts de vosaltres ja sabreu, a molts països europeus els horaris escolars es concentren només al matí i de fet a moltes comunitats autònomes del nostre país ja fa anys que les escoles d´infantil i primària fan jornada contínua. Aquest horari permet als infants assolir un nivell educatiu satisfactori no s´ ha demostrat que l´actual horari partit de 9h a 12,30h i 15h a 16,30h (5 hores) estigui directament relacionat amb un millor nivell educatiu dels infants.

Finalment, sóc conscient que la jornada contínua no és la solució a tota la problemàtica escolar, però si estic convençuda que aquest sistema és molt més racional i beneficiós per als nens.

                                                                              LAURA GONZÁLEZ GARCÍA

Anuncis

Un pensament sobre “UN DEBAT INTERMINABLE: QUINA ÉS LA MILLOR JORNADA ESCOLAR ?

  1. Penso que la jornada continuada o intensiva s’hauria de dur a terme a totes les escoles de Primària de Catalunya (igual que s’ha començat a fer en els Instituts) com s’està fent en d’altres comunitats autònomes. En el curs 2012-2013 es va engegar un pla experimental per implementar la jornada continua a les escoles públiques, i en un primer moment s’hi van adherir set escoles, que complien el requisit (aprovat per un 80% de les famílies de l’alumnat). Més tard, moltes escoles s’han volgut adherir, però la Generalitat al•lega que és una experiència pilot que cal avaluar i valorar abans de fer-la extensiva a altres escoles.
    Donada la meva experiència com a mestra, l’alumnat pel matí està més atent i rendeix més que per la tarda. Però sí que cal garantir una bona organització per tal de minimitzar l’impacte social i que no hi surti ningú perjudicat com és el cas dels menjadors escolars i que tothom pugui realitzar les activitats extraescolars (gratuïtat).
    Noemí.

    Liked by 2 people

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s